
Een kijkje achter de schermen bij de gemeente Assen tijdens de TT
ASSEN – Het zit er weer op. Het eerste TT Festival sinds corona. In heel Assen waren we blij dat het weer kon en mocht. Achter de schermen werd er hard gewerkt alles in goede banen te leiden. Niet alleen door de organisatie van TT Festival, maar ook door onze collega’s van veiligheid, communicatie, reiniging, infrabeheer, verkeer en handhaving. Elke avond zijn we met een team meegelopen.
DONDERDAG
Handhaving
Donderdagavond stroomt de binnenstad vol met bezoekers, vlak voordat het muziekprogramma gaat beginnen. Het is een zinderende zomerdag, de thermometer tikt rustig de 30 graden aan. De shift van Handhavers Rianda en Stan begint met een overleg met team Communicatie.
Deze avond neemt Handhaving de Instagram van gemeente Assen over. Rianda vertelt: “We hebben al langere tijd de wens een eigen Instagram kanaal te beginnen. Vanavond nemen we de Instagram van Assen over, om daarna verder te gaan met ons eigen kanaal, @Handhaving_Assen. Na het overleg gaan Stan en Rianda richting Carpool Zuid. Ze hebben een melding gekregen dat hier een vrachtwagen staat, waarin gekampeerd wordt. De bestuurder wordt vriendelijk verzocht een plekje op één van de campings te zoeken. Vervolgens komt er via meldkamer Noord-Nederland een bericht binnen dat er overlast is van jongeren bij de Oostermoer. Na hier een kijkje te hebben genomen en een gesprek te hebben gevoerd met de jongeren, gaan Rianda en Stan richting de Torenlaan.
Stan: “Vanwege het TT Festival mag hier in de straat na 18.00 uur niet meer geparkeerd worden. Helaas zien we hier toch nog enkele auto’s staan. Deze worden weggesleept.” Tijd voor een koud flesje water en een maaltijd in het stadhuis. Daarna doet het duo nog een ronde door het centrum. Bij de Main Stage loopt het al aardig vol. Er zijn weinig bijzonderheden: mensen doen rustig een drankje op het terras, of staan bij één van de podia. Samen met de collega’s van Veiligheidszorg Drenthe doen Stan en Rianda nog een rondje op de kermis. Ook hier is het gezellig druk en zijn er gelukkig geen bijzonderheden. “De sfeer is overal erg gemoedelijk en goed. Iedereen is blij dat het weer kan. Wij geven het stokje nu over aan onze collega’s die de nacht in gaan. De komende avonden staan wij weer paraat!’’, aldus team Handhaving.
VRIJDAG
Infrabeheer en verkeer
Vrijdagavond om 17.00 uur stappen collega’s Kees en Renze van infrabeheer in een auto met laadbak om al rijdend te controleren of alle dranghekken er op tijd staan en of alles staat zoals van tevoren bedacht. “Bij controle bleek dat er niet voldoende dranghekken waren, daarom hebben we nog twaalf hekken gebracht. Tijdens dit soort avonden raken we ze nog weleens ‘kwijt’. Tijdens onze ronde hebben we nog enkele fietsen elders neergezet én de rommel die op straat lag meegenomen’’, vertelt Kees Stratingh.
Collega’s Alma en Johan checken op vrijdagavond waar de verkeersstromen vandaan komen. Met de NS en het OV bureau hebben ze nauw contact over de toestroom en uitstroom van festivalgangers. Om 22.00 uur is er contact met het OV bureau, ze horen dat het druk is op station Groningen. De bussen richting Assen zitten erg vol. Drie kwartier later beginnen ze aan een inspectierondje langs de evenemententerreinen om te kijken hoeveel fietsen er staan. ‘’Zo weten we of er volgend jaar iets verbeterd moet worden’’, aldus Alma. Om 00.00 uur heeft het team contact met de NS om te kijken of ze de vraag nog aankunnen en of de sfeer in de treinen goed is. Om 00.30 uur krijgt het duo een melding dat de parkeergarage aan de Citadel vol zit, gelukkig is er nog wel plek in de Triade. Team communicatie staat vervolgens paraat om bezoekers te informeren via Twitter, Facebook en Instagram. De rest van de nacht verloopt rustig.
ZATERDAG
Crisisteam
Het TT crisisteam bevindt zich tijdens het TT Festival bovenin het stadhuis. Vanaf donderdagavond zijn politie, brandweer, GGD, EHBO en medewerkers van onder meer veiligheid, infrabeheer, verkeer en communicatie daar iedere TT-avond én nacht aanwezig. Collega Herno ter Bruggen: “Met meer dan dertig camerabeelden op schermen houdt een speciaal team de winkelstraten, pleinen en podia continu in de gaten. Sommige punten worden vanuit verschillende posities bekeken. Inzoomen is mogelijk en contact met de buitenwacht om in te grijpen kan razendsnel.’’ Om het uur bespreekt en evalueert een crisisteam het omgevingsbeeld. Wat speelt en leeft er onder het publiek en in de media? En moeten we hier nog op ingrijpen? Het is zaterdag erg druk in de stad, maar op een paar kleine opstootjes na hoeft het crisisteam niet in te grijpen.
ZONDAG
Schoonmaakploeg
Zondagochtend rond 5.00 uur keert de rust terug in de stad, de muziek is afgelopen en festivalbezoekers hebben hun bed opgezocht. Een schoonmaakploeg begint de straten schoon te vegen. Zij rukken uit met twaalf bladblazers, zeven veegauto’s en auto’s met laadbakken. Peter Wester, coördinator reiniging vertelt: ‘‘Eerst doen we de doorgangroutes zoals de Zuidersingel, Weierstraat en Collardslaan. Daarna de straten in de binnenstad. Op straat en op de stoepen ligt van alles: blikjes, papier, plastic, karton. Vier subgroepjes hebben hun eigen straten.”
Om 7.00 uur begint een deel de schoonmaakploeg aan de Kloekhorststraat, Groningerstraat en Oudestraat. De prullenbakken worden geleegd, bladblazers blazen het vuil de straat op en een veegmachine slokt het afval van de straat op. Om 8.15 uur wordt er verzameld op de ‘Doevenkamp’, het veld achter het stadhuis. Tijd voor een bakje koffie. Toch wordt er al snel weer verder gegaan met de grote schoonmaak. Op plaatsen waar podia staan wemelt het van de plastic bekers en kartonnetjes. Wel opvallend; er is overduidelijk minder plastic op straat dan voorgaande jaren. Dit heeft te maken met de recyclebare bekers die de organisatie dit jaar ingezet heeft. Het plastic wat er wel ligt wordt door vier mannen één kant opgeblazen, waarna twee veegmachines alles opslokken. Om 9.00 uur is de rust in de binnenstad volledig terug: de schoonmaakploeg is als sneeuw voor de zon verdwenen en het lijkt bijna alsof er vannacht geen feest is geweest. Op naar volgend jaar!
Bron: Gemeente Assen
Reacties met de meeste stemmen
Actieve discussies
Recente reacties